10e Specialisatieopleiding Faillissementsfraude
Ter gelegenheid van het feit dat dit de 10e (!) editie van onze Specialisatieopleiding Faillissementsfraude wordt, verloten wij een GRATIS deelname onder iedere 10 aanmelders (dus onder deelnemers 1-10, 11-20 en 21-30).
De winnaars worden tijdens de eerste bijeenkomst, op 9 oktober 2025, bekend gemaakt.
Voor de voorwaarden: zie Kosten
Bij de aanpak van faillissementsfraude zijn verschillende stakeholders betrokken, waaronder advocaten, curatoren, rechter(s)(-commissarissen), medewerkers van de Politie, medewerkers van de Belastingdienst en FIOD, Officieren van Justitie en parketsecretarissen van het Openbaar Ministerie, (beleids)medewerkers van het Ministerie van Justitie & Veiligheid, strafrechtadvocaten, forensische accountants, medewerkers van banken, medewerkers van het UWV en notarissen. Zij werken integraal samen bij de aanpak van faillissementsfraude.
Het doel van deze specialisatieopleiding is het verdiepen van de kennis van de diverse stakeholders, het bevorderen van deze integrale aanpak van faillissementsfraude en het faciliteren van de samenwerking tussen de verschillende stakeholders.
De zes bijeenkomsten waaruit de opleiding bestaat worden verzorgd door gerenommeerde sprekers uit verschillende disciplines en vakgebieden met oog voor zowel nationale als internationale aspecten. Tijdens de opleiding is duidelijke aandacht voor de rechtspraktijk. De specialisatieopleiding gaat uit van een nauwe verbondenheid met het werkveld en voorziet in het geven van praktische tips en wenken.
Naast het vergroten van de kennis en kunde op het gebied van faillissementsfraude bestaat gedurende de opleiding voldoende ruimte voor kennisuitwisseling tussen de stakeholders en het uitbreiden van netwerken.
Tijdens de specialisatieopleiding staan de navolgende hoofdthema’s centraal
- Introductie Faillissementsfraude
- Red flags, fraude indicatoren, administratie onderzoek & data-analyse bij faillissementsfraude
- Civielrechtelijke aanpak van faillissementsfraude & de rol van de curator, RC en notaris
- Strafrechtelijke opsporing, handhaving & vervolging van faillissementsfraude
- Fiscaalrechtelijke aspecten en de rol van de opsporingsinstanties bij de aanpak van faillissementsfraude
- Internationale verhaalsmogelijkheden & asset tracing bij faillissementsfraude
Deze hoofdthema’s worden in een zestal bijeenkomsten van de opleiding verder uitgediept.
Cursusleider: Mr. Willem van Nielen, Advocaat & partner bij Recoup Advocaten en Voorzitter Kennisplatform Insolventiefraude.nl
Kosten
Ter gelegenheid van het feit dat dit de 10e (!) editie van onze Specialisatieopleiding Faillissementsfraude wordt, verloten wij een GRATIS deelname onder iedere 10 aanmelders (dus onder deelnemers 1-10, 11-20 en 21-30). De winnaars worden tijdens de eerste bijeenkomst, op 9 oktober 2025, bekend gemaakt.
Als deelnemer wordt geteld een natuurlijk persoon die zich voor 9 oktober 2025 aangemeld heeft (persoonlijk of door de werkgever) èn het verschuldigde deelnamebedrag voor die datum betaald heeft. Aan dit aanbod kunnen geen rechten ontleend worden. In alle geschillen is de beslissing van het bestuur van de stichting bindend.
-
Regulier tarief: € 3.495,- excl. BTW; Vroegboekkorting (tot nader bekend te maken datum): € 2.495,- excl. btw
- Regulier tarief JIRA leden : € 2.995,- excl. BTW.
Heeft u meerdere deelnemers namens dezelfde organisatie? Neem dan contact met ons op voor een speciale aanbieding.
De Specialisatieopleiding is inclusief:
- 6 inspirerende opleidingsdagen
- Rijk cursusmateriaal
- Mooie locatie in regio Utrecht
- Goeie lunch & drankjes
- Certificaat van deelname
- En niet te vergeten: een breed netwerk om op terug te vallen de rest van je carrière
Locatie
De Specialisatieopleiding wordt gehouden in ‘Space to Create‘ Stationsplein 90, 35 11 ED Utrecht. Dit is op loopafstand van het Centraal Station en diverse parkeergarages.
Tijden
De bijeenkomsten duren van 9.30 – 17.00 uur.
Gedurende de opleidingsdagen vindt in de ochtend (11.00 – 11.15 uur) en middag een (15.15 – 15.30 uur) koffiepauze plaats. Tijdens de lunchpauze (12.45 – 13.45 uur) worden belegde broodjes geserveerd.
Lees hier meer over uw voorbereiding voor de cursus. Voor inhoudelijke vragen: Willem van Nielen (cursusleider) wvannielen@recoup.nl
Docenten
De onderstaande personen delen hun kennis binnen het kader van de Specialisatieopleiding.
Bijeenkomst 1:
- Mr. Willem van Nielen, advocaat & partner bij Recoup Advocaten en Voorzitter Kennisplatform Insolventiefraude;
- Mr. Mitchel Altena, officier van Justitie bij het Functioneel Parket;
- Edwin D., Politie;
- Mr. Daisy van der Wijst, afdeling TRACK (Toezicht Rechtspersonen, Analyse, Controle en Kennisgeving) van Dienst Justis.
Bijeenkomst 2:
- Inge-Lisa Toxopeus-de Vries, forensisch accountant bij Hermes Advisory;
- Olav Nuijten, financieel onderzoeker bij Nuijten & Nederpel.
Bijeenkomst 3:
- Mr. Willem van Nielen, advocaat & partner bij Recoup Advocaten en Voorzitter Kennisplatform Insolventiefraude;
- Mr. Ferry Ortiz Aldana, advocaat bij Recoup en promovendus Onderzoekscentrum Onderneming & Recht (onderwerp: Peeters/Gatzen-vordering);
- Mr. Michael de Valk, rechter commissaris Rechtbank Noord Holland en portefeuillehouder Fraude in DB Recofa;
- Mr. Robert Helder, notaris en coördinator notarieel recht Universiteit Utrecht.
Bijeenkomst 4:
- Dr. A. (Arpi) Karapetian, universitair docent RUG;
- Mr. Leon de Jager, advocaat-partner bij Wladimiroff Advocaten.
Bijeenkomst 5:
- Mr. Vanessa Huygen van Dyck-Jagersma, advocaat-partner bij Huygen-Lammers Advocaten;
- Mr. Jasper Graaff, Corporate Dienst Vaktechniek Belastingdienst, voorzitter Kennisgroep Invordering en civiel recht;
- Mr. drs. J. Timmer, FIOD vakgroepcoördinator Opsporing, bevoegd functionaris WPG.
Bijeenkomst 6:
- Mr. Jeroen Hennekam, internationaal strafrechtelijk juridisch adviseur Functioneel Parket Amsterdam;
- Prof. mr. Cathalijne van der Plas, partner bij JahaeRaymakers, hoogleraar Internationaal Privaatrecht aan de Universiteit Leiden;
- Prof. mr. dr. Michael Veder, hoogleraar Burgerlijk recht (Insolventierecht), verbonden aan het Onderzoekcentrum Onderneming & Recht (OO&R) van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Radboud Universiteit. Hij is tevens adviseur van het Amsterdamse advocatenkantoor RESOR N.V. Daarnaast adviseert hij als Technical Assistance Advisor het IMF op het terrein van het insolventierecht. Hij is lid van de Expert Group on cross-border insolvency die de Europese Commissie adviseert over de herziening van de Europese Insolventieverordening.
Voor wie?
- Advocaten
- Curatoren
- Leden van het Openbaar Ministerie
- Leden van de zittende magistratuur
- Rechter-commissarissen
- Leden van toezicht- en opsporingsinstanties, waaronder de Politie en FIOD
- Medewerkers van de Belastingdienst
- Medewerkers (van bijzonder beheer afdelingen) bij banken
- Bedrijfsjuristen
- Fiscalisten
- Medewerkers van de Kamer van Koophandel
- Medewerkers van het UWV
- Notarissen
Permanente Opleiding
In het kader van de Permanente Opleiding van de NOvA zijn voor deze Specialisatie Opleiding 6 x 6 = 36 opleidingspunten aangevraagd.
Studiemateriaal 2025/2026
Na inschrijving voor de Specialisatieopleiding ontvangen de deelnemers de toegangscode tot de pagina met het cursusmateriaal. Ook na voltooiing van de Specialisatieopleiding blijven de syllabi, presentaties en aanvullende materiaal op deze manier opvraagbaar.
Voorbereiding
De ervaring leert dat iedere opleidingsdag ongeveer 4-6 uur voorbereidingstijd vergt.
Deelnemers ontvangen een aantal weken voorafgaand aan iedere bijeenkomst een syllabus met relevante literatuur, wetgeving en jurisprudentie.
Van de deelnemers wordt verwacht dat zij dit materiaal bestuderen en de bijeenkomsten schriftelijk voorbereiden. Deze voorbereiding bestaat uit het beantwoorden van voorafgaand aan de bijeenkomst – verstrekte opdrachten die worden behandeld. Het doel van een dergelijke intensieve voorbereiding is het optimaliseren van het rendement van de cursus.
In tegenstelling tot eerdere jaren wordt de opleiding niet afgesloten met een examen.
-
“Kennisplatform Insolventiefraude weet de juiste partijen bijeen te brengen, te verbinden en draagt tevens zelf ook goed inhoudelijk bij aan de discussie. De combinatie van juiste stakeholders en inhoud (ook het zelf signaleren van knelpunten en kansen) is van belang voor het verder brengen van de gezamenlijke aanpak insolventiefraude.”
-
“De opleiding is kwalitatief goed, met een grote diversiteit aan sprekers die vanuit verschillende disciplines hun kennis en ervaring delen die nuttig is voor en toepasbaar is in de praktijk.”
-
“Vorig jaar (2016) heb ik deelgenomen aan de Specialisatie Opleiding Faillissementsfraude in Den Haag. De sprekers waren gedreven en enthousiast. Ze konden aan de hand van praktijkvoorbeelden (zeer waardevol) de theorie goed koppelen naar de praktijk toe. De verandering in de wetgeving op het gebied van faillissementsfraude is uitgebreid aan de orde gekomen (leerzaam) en werd op een inspirerende wijze gebracht. De huiswerkopdrachten waren zeer nuttig en goed samengesteld, zodat de aangeboden studiemateriaal goed doorgenomen moest worden om de gevraagde antwoorden te kunnen geven.”
-
“Door de diverse achtergronden van de deelnemende professionals en sprekers krijg je een brede kijk op faillissementsfraude en de bestrijding daarvan. Kortom, een waardevolle opleiding voor iedereen die op dit terrein werkzaam is.”
-
“De gevolgde specialisatieopleiding faillissementsfraude betekent een echte meerwaarde voor mijn werk als (beroeps-)curator. De opleiding biedt daarnaast een goed platform om meer interactie te krijgen tussen de ketenpartners, zodat wij nog meer kennis en kunde met elkaar kunnen (en moeten) delen”
Certificaat
Na afloop van de Specialisatieopleiding wordt een certificaat uitgereikt aan de deelnemers die minimaal 5 van de 6 bijeenkomsten in zijn geheel hebben bijgewoond en 5 van de 6 opdrachten voldoende hebben gemaakt. Op het certificaat wordt aangetekend welke onderdelen zijn gevolgd.
Groepssamenstelling
De opleiding kent een zeer divers deelnemersveld en wordt steeds gevolgd door vertegenwoordigers van zo veel mogelijk verschillende stakeholders. Juist dit aspect wordt zeer gewaardeerd door de deelnemers, want het biedt een rijk inkijkje in de werkwijze en praktische aspecten van de betrokkenheid van de verschillende stakeholders. Het maakt het ook mogelijk het eigen netwerk voor de praktijk uit te breiden.
Bijeenkomsten 2025/2026
De opleiding is opgedeeld in een zestal bijeenkomst die duren van 9.30 – 17.00 uur en gehouden worden in het centrum van Utrecht.
Tijdens iedere bijeenkomst staan een of meerdere stakeholders centraal die vanuit hun perspectief kennis delen en discussie entameren.
Hieronder is een overzicht opgenomen van de exacte bijeenkomsten.
-
Bijeenkomst 1 – Donderdag 9 oktober 2025
Introductie Faillissementsfraude -
Bijeenkomst 2 – Donderdag 6 november 2025
Red flags, fraude indicatoren, administratie onderzoek & data-analyse bij faillissementsfraude -
Bijeenkomst 3 – Donderdag 11 december 2025
Civielrechtelijke mogelijkheden voor de aanpak van faillissementsfraude & de rol van de curator, RC en notaris -
Bijeenkomst 4 – Donderdag 8 januari 2026
Strafrechtelijke opsporing, handhaving & vervolging van faillissementsfraude -
Bijeenkomst 5 – Donderdag 5 februari 2026
Fiscaalrechtelijke aspecten en de rol van de opsporingsinstanties bij de aanpak van faillissementsfraude -
Bijeenkomst 6 – Donderdag 12 maart 2026
Internationale verhaalsmogelijkheden & asset tracing bij faillissementsfraude